onsdag den 13. august 2014

To-benet kanin

hæklet rangle Lanukas

hæklet rangle Lanukas

hæklet rangle Lanukas

Jeg har fået lov til at oversætte og dele en opskrift på en enkel, moderne og samtidig sød hæklet rangle, også kendt som Rattle Bunny Two-legged, som er designet af spanske Lanukas. På siden kan du finde originalopskriften på både spansk og engelsk, samt mange andre fine og gratis opskrifter!
Jeg har valgt at hækle et hvidt øje, som er en lille ændring fra originalen. Lanukas bruger en filtcirkel i stedet for, samt har hun hæklet i lidt tykkere garn og med hæklenål nr. 3,5. 

Læs venligst designerens oplysninger om copyright nederst i indlægget.

Materialer:
To farver bomuldsgarn fra Søstrene Grene, samt en rest i hvid og sort
Hæklenål nr. 3
Fyld
Bjælde

Størrelsen bliver ca. 19 cm.

Tip:
De fleste garnender kan hækles med på vrangsiden, ca. 5-8 masker, og klippes af uden videre hæftning. Dette formindsker monteringsarbejdet til sidst, holder mindst ligeså godt og undgår knuder i arbejdet. 

Forkortelser:
m     = maske
fm    = fastmaske
km   = kædemaske
indt  = indtagning; hækl 2 fastmasker sammen
udt   = udtagning; hækl 2 fastmasker i 1 maske
omg = omgang
( )     = tallet i parentes angiver antal masker du skal have efter endt omgang
**      = gentag anvisning mellem stjernerne omgangen ud

Ben (2 stk):
Start med farve A.
1. omg: Start med en magisk ring, 6 fm i ringen (6)
2. omg: udt i hver m (12)
3. omg: *1 fm, udt* (18)
4. omg: *2 fm, udt* (24
5.-16. omg: fm i hver m (24)

Afslut 1. ben med en km i næste m. Luk af og klip tråden i en længde, at den kan hækles med senere (se Tips).
Strik 2. ben, luk dog ikke af!

Krop:
Samle de to ben sammen med en km.
17.+18. omg: fm i hver m (48)

Skift til farve B.

19.-34. omg: fm i hver m (48)
35. omg: *6 fm, indt* (42)
36. omg: *5 fm, indt* (36)
37. omg: *4fm, indt* (30)

Fyld benene og kroppen. Placer bjælden midt i kroppen, omringet af fyld.

38. omg: *3 fm, indt* (24)
39. omg: *2 fm, indt* (18)
40. omg: *1 fm, indt* (12)
41. omg: 6 indt (6)

Luk af og hæft tråden. Øjnene placeres mellem 28. og 29. omgang med 10 masker imellem. Placer næsen mellem øjnene ved 26. omgang.

Ører (2 stk):
Hækles i farve B.
1. omg: Start med en magisk ring, 6 fm i ringen (6)
2. omg: fm i hver m (6)
3. omg: *1 fm, udt* (9)
4. omg: *2 fm, udt* (12)
5. omg: *3 fm, udt* (15)
6. omg: *4 fm, udt* (18)
7. omg: *5 fm, udt* (21)
8. omg: *6 fm, udt* (24)
9.-16. omg: fm i hver m (24)
17. omg: *6 fm, indt* (21)
18. omg: *5 fm, indt* (18)
19. omg: *4 fm, indt* (15)
20. omg: *3 fm, indt* (12)
21. omg: fm i hver m (12)

Luk af - klip tråden tilpas lang, så du kan bruge den til at sy øret på kroppen. 

Hvid øje:
1. omg: Start med en magisk ring, 6 fm i ringen (6)
2. omg: udt i hver m (12)

Afslut med en km. Luk af og sy øjet på kroppen.



Skriv endelig en kommentar, hvis der skulle være fejl i eller spørgsmål til opskriften!

Lanukas 2013. All rights reserved. This is a free pattern
designed by Lanukas and you can share it, remember credit attribution, and please do not sell it.
You can sell items made from this pattern, please with credit Lanukas as designer.

24 kommentarer :

  1. Den er faktisk rigtig sød og enkelt i udtrykket.
    Jeg kan godt lide, at du vælger at hækle øjet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak for din kommentar :-)
      Jeg havde ikke hvidt filt liggende, derfor var valget til et hæklet øje ret nemt.. Jeg tror nu også det er mere sikker for børnene.

      Slet
  2. Hvor er den sød og anderledes på den gode måde. Ikke så pusse-nuttet som mange andre rangler. Opskriften bliver bestemt gemt :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak :-) Link endelig tilbage, hvis du skulle få lagt den op - kunne være sjovt at se andres farvekombinationer!

      Slet
  3. Den sidste omgang på øjet skal det være 2fm i hver maske (12)

    Bare en lille detalje.... Men tak for mønstret :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, det er nu rigtigt med de 12 m - det får jeg lige rettet!! Tak!

      Slet
    2. Den vil senere komme på min hjemmeside curlycurly.dk

      Jeg har lagt den på min IG Curly_denmark dog har jeg lavet 3 omg på øjet og dermed 18fm

      Slet
  4. Den er noget så kær, men jeg går i stå, når jeg skal hækle benene sammen. Jeg forstår ikke hvordan jeg skal hækle fra omgang 17. Kan du forsøge at beskrive, hvad man skal gøre? Jeg har svært ved at se for mig, hvordan de 2 cirkler fra benene bliver til 1 cirkel til resten af kroppen, hvor samtlige 48 masker videreføres - hvis du forstår, hvad jeg mener :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du tager en maske fra hvert ben og samler med en kædemaske. Derefter hækler du en fm helevejen rundt om det ene ben. Når du når til førnævnte km hækler du en fm i den og fortsætter rundt med fm om det andet ben. Nu har du en cirkel ;)

      Slet
  5. Hvordan og hvorledes med at vaske den? Jeg har købt mig en fin bjælde i Søstrene Grene, men den tror jeg ikke kan gå i vask? Kan man købe specielle bjælder til rangler? Min tanke var, at hvis babyen gylper på kaninen, ville det jo være dejligt, at den kan vaskes ren bagefter :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved du kan købe vaskbare "bjælder" i fx stof2000. Jeg har givet en 10'er for min. Men et lille trick er at tage i genbrug, købe en billig bamse med bjælde i og sprætte den op når du kommer hjem.

      Slet
  6. bare en mindre detalje - der står "strik" det andet ben - det er da hækle ikk'

    SvarSlet
  7. Fed kanin. Den vil jeg helt sikkert kaste mig over at lave. Jeg er ret nybegynder indenfor hækling, så jeg har lige et par dumme spørgsmål. Hvordan monterer du øjet? Jeg plejer at sy hele kanten rundt med broderigarn, men ved ikke, om det er det letteste/smarteste at gøre. Og til resten af ansigtet, hvordan har du syet/broderet det, og hvordan er enderne hæftet?

    SvarSlet
  8. Øhm, vil lige gøre opmærksom på at din kanin er identisk med en kanin som findes i en gratis-opskrift et andet sted på nettet. Enten har du plagieret fra denne kvinde eller også har hun plagieret dig - for de er simpelthen formidentiske til at der kan være tale om et tilfælde. Så enten skal du have kontaktet hende og bedt hende om at lade være med at kopiere din opskrift,- eller også burde du give vredet til den originale designer. Jeg dømmer ingen - for jeg ved jo ikke hvem af jer der har lavet den først, men synes lige at du skulle vide det hvis det nu er dig der bliver snydt ;-) http://www.lanukas.com/2013/09/un-conejito-bipedo.html

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har fået tilladelse til at oversætte, hvilket står i starten af mit indlæg 😉

      Slet
  9. Hvordan har du fået dine ører stive? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. De skulle gerne bliver stive af sig selv. Måske hjælper det med en mindre hæklenål

      Slet
  10. Hej rebecca kan man kontakte dig privat

    SvarSlet
    Svar
    1. Ups, jeg skrev en forkert e-mail adresse. Den rigtige er bebablog@hotmail.com

      Slet
  11. Hej.

    Hvor er det bare dejligt endelig at finde en opskrift, der er til at forstå for en nybegynder. Du forklarer alt, så det er til at forstå.

    Tak for det :-)

    Hilsen Trine

    SvarSlet
  12. Skøn opskrift, men hækler du i omgange med 1 km i første maske eller i spiral?
    Hilsen Søs

    SvarSlet
    Svar
    1. I spiral, medmindre andet er angivet i opskriften 😉

      Slet