tirsdag den 14. januar 2014

Nyt fra lappefronten … Langtidsprojektet #3

Jeg er i gang med at hækle lapperne til 5. række sammen. Tæppet er 10 firkanter bredt 
og skal være 10-12 lapper højt, jeg har ikke helt bestemt mig endnu.

hæklede lapper heæklet tæppe firkanter

Som du kan se på billedet foroven, hækler jeg en omgang fastmasker i sort, før jeg hækler lapperne sammen i samme farve. Firkanterne hækles flad sammen med kædemasker i den yderste maskelænke af hver lap. På bloggen Lutter Idyl kan du finde en nærmere vejledning.

hæklede lapper heæklet tæppe firkanter

Lapperne til sjette række er allerede lagt i rækkefølge og venter på at blive hæklet sammen til en række og efterfølgende blive en del af tæppet.


hæklede lapper heæklet tæppe firkanter

Der er mange ender, som jeg indtil videre kunne hæfte ved at hækle dem med i sidste fastmaskerække.

hæklede lapper heæklet tæppe firkanter



Der er mange ender fra lappe- og rækkesammenhæklingen. De kan desværre ikke hæftes ved at hækle dem med, da sammenhæklingen gøres med kædemasker. Derfor skal ender hæftes med nålen. Aftalen med mig selv er, at jeg skal hæfte alle ender fra de første fem rækker, når femte række er blevet en del af tæppet. 

Det bliver noget mere overskueligt, end at hæfte ender fra et færdigt tæppe på én gang.

hæklede lapper heæklet tæppe firkanter

Indtil videre ser tæppet sådan ud. Der er ikke noget system i lappesammensætningen som sådan. Det eneste jeg er opmærksom på er, at det gerne må være varieret - både kontraster i forhold til mørke og lyse lapper, og spraglede og dæmpede farver.

2 kommentarer :