tirsdag den 12. november 2013

Mit yndlingsmateriale (Blogudfordring)

Mit yndlingsmateriale er helt klart garn - alt garn, som stammer fra naturen. 
Jeg strikker og hækler for det meste, undtagen et projekt i hakning indtil videre. Strikning og hækling er et gammelt håndværk, hvor naturmaterialerne hører til. Derfor kunne jeg aldrig drømme om at strikke en bluse i akryl eller putte mig i et tæppe hæklet i kunstfibre. Jeg er heldigvis ikke alt for kræsen i forbindelse med uldgarnets blødheds- / kradsegrad, ej allergisk overfor uld, derfor er det nemt at undgå kunstgarn.

Da jeg startede med at strikke, brugte jeg så godt som altid garn fra Drops - både strømpegarn, uldgarn og uldblandinger. I et stykke tid har andet garn dog vakt min interesse. Det er godt at prøve noget nyt en gang imellem, synes jeg, så længe prisen ikke stiger alt for meget i forhold til garn fra Drops. I dag vil jeg fortælle om især 3 slags garn, som jeg for tiden er mest betaget af.

Kauni uldgarn har længe haft min interesse. Jeg har både hæklet, strikket og hakket i Kauni. Jeg er fascineret af garnets utrolig store farveudvalg og dets lange løbelængde. Det er dog for kradsende til et tørklæde, synes jeg, dog har jeg strikket en cardigan til min mor, flere håndledsvarmere og jeg er i gang med en hakket pude samt et hæklet tæppe lige for tiden. Sidst jeg købte Kauni lugtede det stadig tydeligt af får - det er nu virkelig hyggeligt! Tænk, hvis det nu var akrylgarn, ville det så lugte af fabrik? Det ville ligesom tage hyggen fra mig… 

Jeg har desuden strikket et projekt, Westknits' Mystery Shawl 2013 - Color Craving -, i en for mig ny uldblanding. Garnet hedder Rasmilla's Yndlingsgarn. Jeg har før skrevet om min begejstring for garnet, som er en blanding af lammeuld og bomuld. Ligesom Kauni, har Rasmilla's Yndlingsgarn et stort udvalg af farver og en lang løbelængde. Jeg må være ærligt, har et yndlingsgarn et stort udvalg af farver, bliver jeg endnu mere begejstret! Rasmilla's Yndlingsgarn er desuden dejligt blødt og giver, ligesom Kauni, en fin struktur. Lige pt. er jeg i gang med et projekt mere i Rasmilla's Yndlingsgarn, som strikkes sammen med Drops Alpaka. Og et projekt mere er i vente, hvor garnet allerede er købt. Den eneste ulempe er, at garnet kun kan købes i en butik i København, eller via butikkens webshop. Jeg har aldrig været fysisk i butikken - men det skal jeg næste gang jeg besøger Hovedstaden. Servicen over webshoppen er ellers også i top!

Sidst men ikke mindst fik jeg fat i et nedsat økologisk uldgarn - BC Garns Semilla. Det er simpelthen vanvittig lækker garn! Jeg elsker at røre ved det, jeg elsker at strikke i det. Desværre er den normale pris pro nøgle lige så vanvittig høj… Med en pris på 45 kr for 50 g og en løbelængde på 160 m ville jeg normalt ikke slå til og købe mange nøgler garn - økologi eller ej - det bliver simpelthen for dyrt. Jeg fik dem dog til 30 kr stykket, derfor slog jeg til! Og jeg har langtfra fortrudt! Også her kan jeg sige - lækre farver, lækker blødt, lækker struktur i projekterne. Jeg vil bestemt holde øje med flere tilbud og nedsatte varer, fordi jeg simpelthen vil strikke og hækle mere i dette lækre garn - dog til en bedre pris!

Farver… Jeg synes jeg bruger alle farver. Der er ikke nogen specielle favoritter. Jeg har en græsgrøn cardigan, farvestrålende tørklæder. Dog afstemmer jeg projekter med min garderobe, eller noget jeg ikke har endnu (10 blå tørklæder ville vel være for kedeligt?). Jeg har f.eks. ikke strikket noget i sort endnu! Det står dog på listen nu, en klassisk, enkel og sort cardigan på tynde pinde. Jeg er mest tilhænger af kraftige farver. Jeg er ikke den sarte type, så pasteller er næsten ikke til at finde i min garderobe eller i mit hjem.

Til sidst, et billede af de garnkvaliteter indlægget handler om i dag:

Kauni BC Semilla Rasmilla's Yndlingsgarn


Der er ikke noget færdigt produkt  med garnet Semilla, men her får I både et sneak peek og billeder af færdige produkter fra Kauni og Rasmilla's Yndlingsgarn:

Westknits' Color Craving

Color Craving strikket i Rasmilla's Yndlingsgarn - læs mere om strikkeprocessen og det endelige produkt

Kauni strikket cardigan

En cardigan i vendestrik til min mor - læs mere om cardiganen her.

BC Garn Semilla Guensey strik

Sneak peek af strikkeprojektet i BC Garns Semilla. Nøj, jeg glæder mig til det bliver færdigt!



3 kommentarer :

  1. Åhh altså, hvor er der meget lækkert garn... af dine yndlinge, har jeg kun prøvet Semilla, og vil give dig helt ret, det er lækkert - og sikke flotte ting du får lavet, er helt misundelig :)

    SvarSlet
  2. hold da op det er flot og du er en af de garn glade så godt :-)

    SvarSlet
  3. Hold da op, hvor er det nogle flotte ting, du har strikket! Farverne er fantastiske!
    Jeg har også hørt en del godt om Kauni, men jeg har endnu til gode at strikke i det. Er det ikke noget med, at det bliver mere blødt efter vask?

    Jeg har også en plan om at strikke en sort cardigan til mig selv, men som dig bliver der oftest lavet mere farvestrålende ting.

    SvarSlet