mandag den 28. oktober 2013

Strik i Guensey

Guensey er en lille enkelsk ø beliggende mellem Frankrig og England. 

Guensey har i flere århundrede haft en tradition i strikning - enkle og varierede strukturmønstre strikket med vrang- og retmasker. 
Fiskerne på de engelske øer havde et behov for varme, slidstærke sweatre, som beskytter mod kulden og fugten - et genkendeligt vejr vi kender her fra den danske Vestkyst. Sweatrene blev strikket af fiskernes koner, og mønstrene gik i arv fra mor til datter. Jeg har læst mig frem til, at hver bygt har sine mønstre af en mere kedelig årsag. Alle bekendt kom en fisker mindst en gang i sit liv i stormvejr. Ikke alle overlevede og blev fundet døde langs de forskellige engelske øers kyster. Ved hjælp af Guenseysweatrenes forskellige strukturmønstre kunne man efterfølgende bringe de døde fisker hjem til deres bygt.
Senere hen spredte Guensey'en sig nordpå mod resten af Storbritannien og blev videreudviklet.

For mig er det en smuk tradition. Jeg kan godt lide historie bag det jeg laver. Derfor er jeg for øjeblikket faktisk i gang med hele to projekter med Guenseymønstre.

Her kan du se et close up:

Strik Guensey

Strik Guensey

Strik Guensey

Strik Guensey


Som altid vil jeg på et senere tidspunkt fortælle om garnet jeg strikker med. Begge kvaliteter er nye for mig.


Nu vil jeg tilbage til min lækre te og bløde strikketøj - hvordan holder du varmen i stormvejret?

Ingen kommentarer :

Send en kommentar