torsdag den 24. oktober 2013

Onsdagssyning

I går aftes startede jeg til 20 gangs sykursus via AOF. Det er et nyt kreativt område jeg er begyndt at bevæge mig ud i. Mit kendskab til maskinsyning (eller syning generelt) begrænser sig på pudebetræk i yderst enkel form og syning af klemmeposer. Men når jeg ser, hvor stor mulighederne er indenfor syning af tøj, muligheden for at kunne gå endnu mere i hjemmelavet, personlig tøj - udover strik og hækling - kan jeg ikke lade være med at tage imod udfordringen.
I går kunne jeg finde ud af, at mine kendskaber er virkelig minimale i forhold til de andre piger og kvinders kundskaber. Hvor er de dog bare dygtige! Jeg skal forholde mig til nye fagudtryk, teknikker, materialer, værktøj og logikken og præcisionen i at sy tøj - små fejl er iøjnefaldende... Men al begyndelse er svær, siger de kloge mennesker, så med lidt tålmodighed og øvelse skal jeg nok blive dygtigere og mere selvstændig med tiden :-) Og jeg må jo bare turde spørge alt det jeg skal for at blive dygtigere; alle startede dette sted, hvor jeg er nu.

Jeg starter ud med en enkel sommerkjole i let bomuld. Jeg overvejer en fin hæklet blondekant forneden for at gøre kjolen lidt finere og mere personlig. Den rette opskrift har jeg dog ikke fundet endnu.

sy sommerkjole bomuld

Første projekts måske største udfordring - fold langs halsen. De skal give et fint fald. 
Her skal jeg også lære at ri. Mon jeg bliver gladere for at sy i hånden?


To gange forstykke og to gange bagstykke. Jeg er blevet klogere på syning med snitmønstre.

sy sommerkjole bomuld

For mig er der allerede nu en del små detaljer jeg skal være opmærksom på, 
selvom kjolen er enkel og let at sy.

sy sommerkjole bomuld

Jeg syer efter kjolen nederst til højre, dog uden ærmer.

sy sommerkjole bomuld

Og dette er stoffet til kjolen. Købt i Stof 2000.



1 kommentar :

  1. Kjolen passer til vores ferie naeste sommer !

    SvarSlet