søndag den 18. august 2013

Happypotamus - The Happy Hippo

Den hæklede flodhest i African Flowers er meget populær for tiden. Danskerne hækler den i alle afskygninger af farver, store og små. Også en tysk veninde ønskede sig en Happypotamus i pigefarver og sort for få måneder siden. Nu er den færdig!

Happypotamus hæklet flodhest african flowers


                        Happypotamus hæklet flodhest african flowers


Happypotamus hæklet flodhest african flowers


Happypotamus hæklet flodhest african flowers


Happypotamus hæklet flodhest african flowers

Facts:
Opskrift og design er på engelsk af Heidi Bears på ravelry.com; 35 sider med udførlig forklaring, info og beskrivelse i form af  tekst, diagrammer og farvebilleder. Opskriften downloades til en pris på ca. 40 dkr.

Garn: Drops Fabel, 75 % uld superwash og 25 % Polyamid; hæklet i enkel tråd på nål nr. 3.

Montering: I opskriften hækles african flowers sammen imens man samtidig hækler sidste omgang af dem. Smart, tænkte jeg... men det var sværere end regnet med. Sammensyning ville have været en for langsom og kedelig proces for mig (jeg er ikke virkelig til at begejstre for syning med hånden). Derfor valgte jeg at hækle blomsterne sammen efter jeg havde hæklet sidste omgang. Jeg hæklede dem sammen med fastmasker ret mod ret; undtagen sidste pentagon, som blev syet i til sidst. 

Fyld: Der er mange huller i Happypotamus, hvor fyldet kan stikke ud. Derfor har jeg brugt sorte neylonstrømper, som blev stoppet med bamsefyld.

Øjne: Jeg ville gerne blive færdig i dag, dog havde jeg ingen øjne købt til flodhesten endnu. Hvad gør jeg i nød? Jeg ville ikke hækle dem, men hvad med knapper fra gemmerne?! Det virker og ser fint ud, synes jeg.

Størrelse: ca. 39 cm lang, 17,5 cm høj og 15 cm bred.

Opskriften er nem tilgængelig, selvom jeg kun har hæklet i et år. Det har også været spændende og udfordrende, især starten af monteringen, som var et mindre puslespil. Jeg kunne godt forestille mig at hækle en lignende igen, måske i flere farver. 
Heidi Bears har designet flere dyr af African Flowers; der findes en frø, elefant, bamse og nyest en hest.



6 kommentarer :

  1. Hvor er den blevet flot! Jeg overvejer at lave den, men bliver stoppet af at opskriften er på engelsk, og når man i forvejen ikke er den store hækler, hvad angår at kende forskel på maskerne, så er det alt andet lige nemmere at det er en opskrift på dansk! Ved du om opskriften er tilgængelig på dansk nogen steder?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Christel,
      mange tak for din kommentar! Opskriften findes desværre ikke på dansk. Jeg tror dog, at du sagtens kan finde ud af det ;-) Der findes meget hjælp på nettet, hvad det kreative angår. F.eks. på garnstudio.com finder du både oversættelse af hækleudtryk og nem tilgængelige videoer til at få vist, hvordan de forskellige masker hækles. Der har også jeg lært at hækle :-) I opskriften er der, som nævnt foroven, også mange farvebilleder og -fotografier, som hjælper én igennem monteringen.

      Slet
  2. Den er bare blevet rigtig sød :)

    SvarSlet
  3. Rigtig fin Hippo. Smart ide med nylonstrømpen, (nu vil jeg gerne hækle en), synes nemlig også der er for mange huller i.

    SvarSlet
    Svar
    1. Uden nylonstrømpe ville der nemlig titte fyldet ud. Tippet fik jeg dog af en anden kvinde på en facebookgruppe. Rigtig god fornøjelse med hæklingen :-)

      Slet
  4. Super god ide med nylonstrømpen. Jeg var gået igang, men stoppede fordi hullerne var så store, så jeg kunne ikke lige overskue hvordan den skulle fyldes :) Men hvordan har du gjort med benene? Har du brugt 4 nylonstrømper? :)

    SvarSlet