fredag den 26. juli 2013

En lille stribet sag

Langt om længe blev jeg færdig med en babycardigan i striber! Jeg blev faktisk færdig natten til søndag, hvor jeg syede de sidste knapper i. 
Det har været en hyggelig, udfordrende, men også lang og nervepirrende process. Hyggelig, fordi cardiganen er så lille og fin; udfordrende pga. rigtig tælling til indtagninger (taget fra et fair isle diagram) og monteringen; lang og nervepirrende, fordi ribkanter skulle strikkes op efter cardiganen faktisk var færdigstrikket og ærmekanterne skulle syes sammen. Her brugte jeg madrassting, en anvisning fandt jeg på youtube. Resultatet blev overraskende god, selvom jeg nok aldrig vil blive begejstret for håndsyning. 

Jeg er rigtig glad for farvekombinationen, og jeg mener, at den bestemt kan bruges til begge køn! Babycardiganen skal gemmes til den dag jeg får børn.

Se her billeder af den lille stribede sag og læs længere nede flere facts om den:

strikket babycardigan

Cardiganen strikkes nedefra og op til ærmegabet. To ærme strikkes og sættes sammen til bærestykket, hvorfra man begynder med indtagningen.

strikket babycardigan

Da jeg ikke kan strikke jaquard eller fair isle teknikken endnu, som opskriften oprindeligt strikkes med, har jeg valgt at strikke i striber; 8 pinde hvid og hver 4 pinde lyseblå og mørk mint.

strikket babycardigan


strikket babycardigan

Knapperne har jeg købt hos Stof 2000.

strikket babycardigan

Sådan ser cardiganen oprindeligt ud.

FLERE FACTS:
Størrelse: 3 måneder
Garn: Hvid er fra Drops Fabel, de andre er rester af Arwetta Classic. Begge kvaliteter er strømpegarn og kan derfor vaskes i maskinen.
Pind: Ribkant på pind 2,5, cardiganen nr. 3,5 (jeg strikker fast)
Opskrift: Cardiganen har jeg fundet i hæftet Babystrik på pinde 3 af Lene Holme Samsøe og kaldes egentlig Priktrøje.

Det er nu foreløbigt sidste projekt i restgarn og strik til de små. Jeg længes efter større projekter igen; en er allerede i gang, andre står allerede ret langt oppe på listen!

God weekend allesammen!

1 kommentar :