mandag den 1. juli 2013

Cheesecake

I lørdags fik jeg besøg af en veninde og hendes tre børn. Vi mødes ca. 2-3 gange om måneden til aftensmad, sladder, håndarbejde og ikke mindst hygge. 

Til dessert havde jeg bagt/lavet en Cheesecake, opskriften har jeg fået af en tidligere kollega. 

Cheesecake


Det var første gang jeg prøvede opskriften. Selvom det er en kage, som tager timer før den kan spises, er den nem at gå til; også for en ikke-øvet. 
Min Cheesecake faldt heldigvis også i god jord; det har vel noget at betyde, når veninden er fra Færøerne og nærmest fik kage-bage-talentet med i generne!

Her får du opskriften til min Cheesecake:

Bund:
150 g smør
300 g Digestive kiks
smør og sukker til formen

Creme:
4 blade husblas
400 g flødeost neutral (her har jeg brugt den fra Levevis med kun 3 % fedt)
1 lime, saften og revet skal heraf
1,5 dl creme fraiche 18 %
125 g flormelis
4 dl piskefløde

Gelé:
3 blade husblas
3 dl solbærsaft (her købte jeg lightversionen uden sukker)

Derudover har jeg købt friske hindbær til pynt.

Fremgangsmåde:

  • Start med bunden: Smelt smørret i en gryde, knus Digestive kiks fint og rør det ind i smørret. Smør en springform (min havde en diameter på 26 cm) med smør og sukker, kom smør-Digestive-massen i springformen; pres den godt, også op ad kanten ca. 0,5-1 cm
  • Bag bunden 15-20 min på 200 grader til toppen er gylden brun.
  • Creme: Udblød husblassen i en skål med koldt vand; tag husblassen op af vandet og kom det i en skål som tåler varme, smelt husblassen over vandbad.
  • Rør flødeost, limesaft, limeskal og cremefraiche sammen med flormelis til det er en jævn masse i en skål.
  • Sigt husblassen i cremen og rør det hurtigt sammen.
--> Tip: Hvis man er bange for, om det går for hurtigt og husblassen stivner inden cremen er rørt sammen, kan man tage et par store skefulde creme i en skål og røre det smeltede husblas hurtigt heri; herefter røres denne lille portion sammen med resten af flødeostcremen.
  • Pisk fløden og vend den i flødeostcremen.
  • Kom flødeostcremen i formen ovenpå den bagte kiksebund og smør den ud i et jævnt lag. Sæt kagen i køleskabet. 
  • Gelé: Udblød husblas til geleen i en skål med koldt vand. Bring solbærsaft til kogepunktet
  • Tag gryden af varmen og tilsæt det udblødte husblas under omrøring i den varme væske. 
  • Afkøl solbærgeleen til den er finger-varm og hæld den over flødeostecremen
  • Sæt kagen i køleskabet 3-4 timer til cremen har sat sig. 

Inden jeg serverede min Cheesecake, pyntede jeg den med friske hindbær. Det pifter kagen ren visuel op og giver endnu mere frisk smag til den ellers lidt *tunge* kage. 
Også dagen efter smagte kagen stadig godt, bare den opbevares i køleskabet.


Har du prøvet opskriften? Så skriv endelig en kommentar her på min blog om, hvad du synes om denne Cheesecake!


ØNSKER DU AT GENGIVE OPSKRIFTEN PÅ DIN EGEN BLOG, 
VIL JEG GERNE, AT DU LINKER TILBAGE TIL MIN BLOG! 

1 kommentar :

  1. Hej!

    Din blog har fanget vores opmærksomhed på grund af kvaliteten af de opskrifter. Vi ville være glade, hvis du ønsker at deltage i Findeopskrifter.dk, så vi kunne oprette forbindelse til den.

    Findeopskrifter.dk er en søgemaskine, der samler de bedste danske madlavning blogs fra internettet.

    Flere hundrede blogs er allerede registreret her og drage fordel af den trafik, vi sender til deres websteder.

    For at deltage Findeopskrifter.dk, bare gå til http://www.findeopskrifter.dk/kom-med-i-madblogstoppen

    Hav en dejlig dag!

    Med venlig hilsen
    - Elin, Findeopskrifter.dk

    SvarSlet