søndag den 26. maj 2013

Overspringshandlinger

Egentlig ville jeg gerne have været færdig med mit natteprojekt nu.... men det er jeg altså ikke... Lige pt. er jeg god til at have flere projekter i gang på samme tidspunkt - hvert til sit rette tidspunkt af døgnet. 

Natteprojektet blev lidt *kedeligt* at hækle igennem en hel nattevagt, derfor valgte jeg at gå i gang med mine projekter til alt det restgarn jeg har liggende. Jeg starter med restgarn til pind 3-3,5, som er af uld (Kauni), alpaka, og alpaka/silke. 
Længe har jeg overvejet, hvad jeg ville i gang med. Et tæppe har jeg hverken brug for, tålmodighed til eller nok restgarn; et tørklæde havde jeg ikke lyst til (og har allerede planer om et tørklæde i tykkere restgarn). Jeg ville gerne have hurtige, men lidt udfordrende projekter, gerne til strik. Og så fik jeg idéen - hvorfor ikke baby/småbørnstøj? For det meste skal man ikke bruge mere end 50-100 g garn til en bluse, kjole, bukser eller en hue og det er små, hurtige projekter. Desuden er jeg i den alder, hvor folk omkring mig får børn (= barselsgave!) og jeg har da også planer om selv at få børn en dag. 

Første projekt er lige blevet færdig! 
Opskriften er fra Susie Haumanns bog All you knit is love. Nemt at forstå, uden fejl og strikkes oppefra og ned. Jeg har strikket det i Kauni uld. Nogle (eller mange) vil måske sige, at ren uld kradser, at babyer skal have det blødeste af det blødeste, at det er upraktisk med hensyn til vask (nemlig håndvask). Men for mange årtier siden gik børn altså også i ren uld, det holder varm, og så længe det ikke er direkte på huden kan jeg faktisk ikke se noget forkert i det (hurra for strømpebukser og bodyer). Men hvem ved... jeg har jo ikke børn og skifter måske meningen en skøn dag. Jeg havde desuden overvejet at hækle en farvet kant forneden og rundt om ærmeåbningerne, men jeg er faktisk ret glad for det enkle, måske lidt gammeldags look.


babykjole strik Susie Haumann

Kjolen er strikket i en størrelse 12-18 måneder.

babykjole strik Susie Haumann falske snoninger

En enkel, men fin detalje: de falske snoninger og de små huller ved siden af.

babykjole strik Susie Haumann

Kjolen har en åbning bag om ryggen, som lukkes med 3 knapper.

babykjole strik Susie Haumann

Kjolen bagfra.

Og nu vil jeg endelig fortsætte og blive færdig med natteprojektet! Vejen er ikke mere så langt... (er ved at miste interessen, derfor må jeg hellere blive færdig!)

**********************************************

Ich habe damit angefangen mein Restgarn, von dem ich mittlerweile reichlich habe, zu verwerten. Daraus wurde dieses Kleid in Grösse 12-18 Monate, gestrickt in reiner Wolle.


2 kommentarer :

  1. Det er altid godt at have flere projekter i gang :)

    SvarSlet
  2. ORV hvor er du heldig!!
    Strikketid døgnet rundt....
    Lækker kjole ... og du har ret:
    Det er dejligt at have flere ting i gang...

    SvarSlet