onsdag den 1. maj 2013

Morfar meets Granny

Sent i går aftes blev jeg færdig med min cardigan! *jubel*

Det har været en sej dag med montering - det der syning bliver jeg nok aldrig fan af, men til sidst gik det i hvert fald hurtigere, end da jeg startede tidligere på dagen.

Og sådan ser min cardigan ud:

Morfar cardigan

Som du kan se (og som overskriften allerede afslører), er det en morfar-cardigan med hæklede Granny Squares (oldemorsfirkanter) som lommer.
Det har været et hyggeligt strikkeprojekt, som også har været velegnet til nattevagter; tilpas udfordrende, men alligevel uden risiko for fejlstrikning. Selve cardiganen er også dejlig til nattevagter; stor, hyggelig, varm. 

Morfar-cardiganen ville selvfølgeligt ikke være fuldendt uden hornknapper:

Hornknapper

De hæklede lommer er en fin detalje, som gør herretrøjen en smule mere feminin. I opskriften til de hæklede lommer gemte der sig desværre nogle fejl (dette fandt jeg ud af i weekenden); hist og pist manglede et par luftmasker, som gjorde det for mig ret umuligt at forme noget, der kunne ligne en lomme.
Derfor har mit bud på en lomme været denne:

hæklet firkant

Heldigvis fik jeg besøg af en veninde i weekenden, som er et håndarbejdsgeni. Hun gennemskuede fejlen. Hun forklarede mig hurtig, hvor den lå - og vupti kunne jeg se, at jeg *kun* skulle have hæklet et par enkelte Granny Squares! Så nemt kan det være. (Tak Liljan!)

Sådan ser lommerne ud tæt på:

Hæklet lomme

Hæklet lomme


Som du kan se, og måske i tidligere projekter har bemærket, er jeg i øjeblikket ret vild med kantede detaljer, som på disse lommer. Denne gang brugte jeg en rest koksgrå uld/alpaka blanding.

FAKTA TIL MORFAR-CARDIGAN:
Opskrift: Kreativstrik nr. 14/2011
Design: Sanne Fjalland
Garn: Navia Trio (ikke original garn; da jeg ønskede denne grønne farve, valgte jeg dette alternativ)

(Jeg beklager de forskellige grønne toner; den originale grønne farve vises nærmest på billedet, som viser hele cardiganen)

HUSK MIN GIVEAWAY! DELTAG GRATIS HER!

Fantastisk 1. Maj til jer :-)

*****************************************

Spät gestern Abend wurde ich endlich mit meiner Strickjacke fertig. Gestern war ein harter, langer Tag; alle Teile mussten zusammen- und angenäht werden - ich werde nie ein Fan des Nähens!

Die Jackentaschen sind gehäkelt. Leider erwies die Häkelanleitung mehrere Fehler, deshalb machte ich meine eigene Jackentasche. Es endete jedoch damit, dass ich die originalen Taschen häkelte, da eine Freundin mich letztes Wochenende auf die Fehler in der Anleitung hinwies; hier und dort wurden einige Luftmaschen vergessen. Sie erklärte mir, wie die Jackentaschen zu häkeln sind; es zeigte sich, dass es einfache Granny Squares sind.

Wie du vielleicht siehst, und bei früheren Projekten vielleicht schon bemerkt hast, finde ich momentan Kontrastkanten ganz toll. Dieses Mal benutzte ich einen Rest dunkelgraue Schurwolle/Alpaka Mischung.





Ingen kommentarer :

Send en kommentar