søndag den 12. maj 2013

En barselsgave

Jeg har for lige knap en uges tid siden skrevet et indlæg om solskinsstrik. I går afleverede jeg barselsgaven til en veninde, som giver gaven videre til den kommende moder om ganske få uger! 

Det har været et hyggeligt strikkeprojekt, selvom jeg 2 gange har været nødt til at pille det op igen (heldigvis nåede jeg begge gange ikke ret langt). Første gang pga. strikkefastheden, som var for løs; jeg valgte derfor mindre pinde. Anden gang gik der kludder i mønstret. Tredje gang var lykkens gang!

Jeg så djævlehuen forskellige steder på andre blogs og forelskede mig i de falske snoninger. Mønstret giver noget fint, klassisk og pifter en så simpel djævlehue op. 

Opskriften er fra hæftet Babystrik på pinde 3 af Lene Holme Samsøe; et hæfte, som virkelig kan anbefales! Der er mange opskrifter i, som jeg vil strikke.


strikket djævlehue

Her er det færdige produkt. 

falsk snoning

De fine, falske snoninger.


Jeg har valgt at sætte et skilt med på, så den kommende moder både ser, hvor det kommer fra, hvordan djævlehuen kan vaskes, og hvilken garnkvalitet det er.

INFO OM GARNET:
Da jeg købte garnet, forklarede jeg ekspedienten, at jeg skulle strikke en sommeregnet djævlehue til en nyfødt. Jeg strikker normalt ikke i akryl eller andre kunstgarn - det skal ligesom være den ægte vare - men jeg går ud fra, at hun må have givet mig det rigtige. Garnet er blødt og sikkert praktisk til vask. Garnet er derudover ikke for tyk til sommerperioden; uld eller lignende garnkvaliteter ville sikkert have været for varmt. Jeg syntes dog, at det var noget stift at strikke med; uld og lignende garnkvaliteter er og bliver favoritterne.

*************************************

Mein Sonnenscheinstrick resultierte in einem Babymützchen. Ich habe das Garn beschrieben und wo die dänische Anleitung zu finden ist. Möchtest du diese Info auf deutsch, dann freue ich mich von dir zu hören :-)


2 kommentarer :