tirsdag den 16. april 2013

Gunnels Cookies

I aften er der for første gang strikke- og hækleklub i Esbjerg; en klub, som jeg arrangerede via Facebook. Jeg trængte til at møde nye, håndarbejdsglade mennesker, og nu mødes vi endeligt! Du kan finde klubben på denne side HER og blive medlem, hvis du også vil deltage i hygge, håndarbejde og snak. Vi mødes på skift privat i enten Esbjerg eller Ribe, det foregår en formiddag eller aften i lige uger, og vi afstemmer, hvilken dag det bliver fra gang til gang. Du behøver ikke at have nogen kendskab til strik eller hækling, bare lysten til at lære :-)

Eftermiddagen har jeg brugt på at bage cookies til i aften. Jeg fik opskriften af en venindes mor, som er folkeskolelærer i hjemkundskab. Derfor navnet Gunnels Cookies. De er nemme at lave; de smager selvfølgeligt vanedannende godt; der kan sikkert eksperimenteres med ingredienser.

Til Gunnels Cookies skal du have:
125 g helt blødt smør
75 g sukker
60 g brun farin
1 tsk vaniljesukker
1 stort æg
135 g hvedemel
1 tsk bagepulver
1/2 tsk natron
1/2 tsk salt
75 g nødder
100 g mørk chokolade

  • Tænd ovnen på 175 grader
  • Miks det hele, undtagen nødder og chokolade, til det bliver en jævn dej. Brug en håndmixer.
  • Hak nødderne og chokoladen og bland dem i dejen
  • Sæt klumper på størrelse med bordtennisbolde, ca. 9 stk. pr plade. Der skal være god plads omkring dem, da de flyder ud.
  • Bag cookies midt i oven i 10-15 min. Hold godt øje med kagerne - de skal være lysebrune og en smule mørkere i kanten.
  • Lad cookies køle af på bagepladen i 5-10 min, derefter på en rist til de er helt kolde.
VELBEKOMME!




Cookies

Hvis du en dag bager disse cookies, eller eksperimenterer med ingredienserne (f.eks. skifte nødder og chokolade ud med noget andet), må du MEGET GERNE skrive en kommentar til dette indlæg og fortælle om din erfaring! Vil du gengive opskriften på din egen blog, så husk at linke tilbage hertil!

******************************************************************

Heute Abend werde ich zum 1. Treffen meines Strick- und Häkelclubs gehen - ich freue mich neue Leute mit den gleichen Interessen kennenzulernen! Da wir uns abwechselnd privat treffen, habe ich für heute Abend diese cookies gebacken - ein Rezept von der Mutter einer Freundin, deshalb auch der Name Gunnels Cookies; sie sind einfach zuzubereiten; schmecken sehr gut; mit den Zutaten kann bestimmt experimentiert werden.

Für Gunnels Cookies brauchst Du:
125 g sehr weiche Butter
75 g Zucker
60 g brauner Rohrzucker
1 TL Vanillezucker
1 grosses Ei
135 g Weissmehl
1,5 TL Backpulver
0,5 TL Salz
75 g Nüsse
100 g dunkle Schokolade

  • Erhitze den Ofen auf 175 Grad
  • Mische alles, ausser die Nüsse und Schokolade, bis es zu einem gleichmässigen Teig wird. Benutze einen Handmixer
  • Hacke die Nüsse und Schokolade, und gib beides zum Teig
  • Mache Klümpchen in der Grösse von Tischtennisbällen und platziere ca. 9 Stück pro Backblech. Es muss genug Platz um die Kügelchen sein, da sie auseinander fliessen.
  • Backe die Cookies auf mittlere Schiene 10-15 min. Achte darauf, dass die Cookies hellbraun werden, mit einer etwas dunkleren Kante
  • Lass die Cookies auf dem Backblech 5-10 min abkühlen, danach auf einem Rost, bis sie ganz kalt sind.
GUTEN APPETIT!


Wenn du eines Tages diese Cookies backen möchtest oder mit den Zutaten experimentierst (z.B. Nüsse und Schokolade mit etwas anderem austauschst), dann darfst du SEHR GERNE einen Kommentar zu diesem Eintrag schreiben und mir dort deine Erfahrungen mitteilen. Möchtest du dieses Rezept auf deinem eigenen Blog wiedergeben, dann denk bitte daran einen Link zu erstellen, der zu meinem Blog zurückführt! 

Ingen kommentarer :

Send en kommentar